söndag 3 april 2011

Tågen har flyttat

Äntligen har den så genomförts, tågflytten. Anläggningen har flyttat in i nya, större, ljusare och bättre lokaler! (ovan en bild från det nya tågrummet)
Redan från början har jag försökt anpassa bygget inför en framtida flytt, varför alltsammans är indelat i sektioner. Ändå var det med viss bävan som flytten genomfördes. Skulle allt få plats i lastbilen, så att vi slapp köra flera vändor? Hur skulle modulerna klara hanteringen? (Bild till vänster: nedmontering i gamla lokalen).


Men allt gick bra. Trots att det understundom föreföll nästintill omöjligt fick allt plats i bilen, och några allvarligare, svårreparabla skador har inte uppkommit på bygget. Så är ju också anläggningen knappt halvfärdig, och om landskapet blir lite "förstört" så gör det inget.


Viss dramatik infann sig när vi lastat i allt och var på väg mot den nya lokalen. Mitt under färd på E4:an havererade bilen: ett kraftigt ljud som om en ventil släppt ut ett övertryck hördes plötsligt. Någon fordonstekniker som vi talade med på telefon sa att det var turboslangen som gått av. Det skulle inte var någon fara att fara vidare, men bilen hade nu förlorat i kraft och accelererade endast mycket långsamt.




Men vi kom fram. I dag har allt ställs någorlunda på plats. Sektionerna är inte sammanfogade ännu; innan det sker ska jag göra en översyn av dem så att deras elförsörjning etc är tryggad. Skarvarna mellan modulerna är inte alltid perfekta; rälsen överlappar ofta någon centimeter eller så. En del räls var inte heller helt fästad och måste nu fixeras ordentligt.
Ånyo visar sig bristen på perfektion i bygget, och jag kan inte annat än imponeras av "riktiga" modelljärnvägare och deras välplanerade byggen.
Men lugn: anläggningen kommer att bli både driftsäker och vacker. Vänta bara.

1 kommentar:

  1. Såväl jag som minchul är mycket imponerade över tågflytten och vi följer med spänning hur det kommer att utveckla sig.

    Maja

    SvaraRadera