tisdag 4 juni 2013

E10 renoveras i Katrineholm


I lokstallet i Katrineholm finns denna gamla skönhet undanställd. Det är ett ånglok littera E10, byggt 1947 i Falun.

E10 är ett trecylindrigt godstågslok och ett av de sista ånglok som levererades till SJ.
Här har det stått sedan början av 1990-talet, då det kördes till Katrineholm för egen maskin.

Den här E10:an är oljeeldad, något som har sina fördelar. Framför allt bildas det inga gnistor vid oljeeldning, vilket gör att loket kan köras även när det råder eldningsförbud ute.

Förhoppningen är att loket inom en snar framtid åter ska få fyr under pannan och kunna köras. Just nu pågår nämligen renoveringsarbeten av medlemmar i den förening som äger loket, Stockholms ånglokssällskap (SÅS).

Det är tre pensionerade ingenjörer som sköter upprustningen av loket. Arbetet leds av sjöingenjören Jan-Erik Nilsson. Till sin hjälp har han Knut Sköld, även han sjöingenjör, och elektroingenjören Ingemar Holmer.

Inom kort ska pannan provtryckas, och om allt är som det ska utan läckande tuber så kan loket kanske eldas på och köras redan i höst!

Det är en fin, viktig och storartad kultur- och teknikhistorisk insats som SÅS och och de tre pensionärerna gör här. Jag kan bara önska dem lycka till, och ser redan fram emot att få se och höra E10  under ånga!

Tågbloggen hoppas också få återkomma till detta projekt med uppdateringar på hur arbetet fortskrider




Så här ser det ut om luckan längst fram i loket öppnas, och vi får titta in i sotskåpet.


Till vänster förarhytten så som den ser ut i dag.
Till höger de tre ingenjörerna som arbetar med loket. Från vänster Jan-Erik Nilsson, Knut Sköld och Ingemar Holmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar